Modellezés a terápiában
2021. augusztus 25. írta: Dr. Tóth Emese orvosszexológus

Modellezés a terápiában

shutterstock_262974896.jpeg

A modellezéssel nyerhető lehetőségek

 

Bár a fejlődési utak úgynevezett katasztrófapontokon keresztül vezetnek azokhoz a változásokhoz, melyek az életet megújíthatják vagy lerombolhatják, ehhez nem elég próbatételeket vagy "kríziseket" generálni. Pontosan kell összeállítani egy-egy rendszert, amiben dolgozhatunk és amiben fejlesztő hatású feladatokat is adhatunk. Ezek olykor esetleg újabb nehézségnek tűnhetnek, de sosem csak a "komfortzónából kilépésről" szólnak, ami önmagában értelmetlenség és embertelenség volna, különösen egy bajba jutott ember esetén.

A változásokhoz tartozó nehézségek a fejlesztő munka velejárójaként egyébként is reálisan megjelennek, nem kell őket előidézni. Emiatt viszont sosem hagyhatjuk egyedül a segítségre szorulót. Vezetjük, átvezetjük a nehézségeken is, de úgy hogy közben megérthesse azaz tanulhasson belőle, erősödhessen és gyógyulhasson is.

Ehhez a rendszerépítéshez és a fejlődéshez szükséges feladatok elvégzéséhez alkothatunk modelleket, amiket aztán működésbe hozzunk. A páciens a modell egyik résztvevője, a másik pedig a segítő szakember. A páciens annyit reagál, amennyire szüksége van, majd amennyi jólesik és a későbbiekben már új igényei és teherbírása szerint annyit, amennyit csak bír. Eközben rizikómentesen és egyre kellemesebben tanulmányozhatja a dolgok alakulását. Felteheti kérdéseit is, de már nem aggódásból, hanem kíváncsiságból.

A modellezés "mérnöki pontosságú" munkára ad lehetőséget, alkalmas a diagnosztizálásra és a realizálásra is. Minden modell, az adott személyeknek készülők is univerzálisak és a folyamat során annak kell maradniuk. Egyetlen modellt sem szűkülhet le egy vagy több konkrét személyre és esetre. Ami ennek a feltételnek nem felel meg, az nem nevezhető modellnek és nem ad lehetőséget valós megoldások kidolgozására.

Pontos modellek nélkül csak egyre mélyebbre ásnánk magunkat a problémákba és ez teljesen kilátástalan, éveken át tartó lenne és zavarná a kutakodás a meglévő életet, de újat nem tenne hozzá. Még akkor sem, ha sikerülne eltalálni, hogy mire van szüksége, mivel egy korlátok közé szorult, egészségtelen állapot magától nem válik befogadóvá, nem rugalmas, nem alakul át. Félelemmel telített és főleg az újabb változásoktól menekül, mert ezekhez nincsen elég ereje és tudása. Ezeket az életbeli és módszerbeli korlátokat lehet feloldani a modellezéssel történő vizsgálatokkal és terápiával.

A modellezés és a biológiai állapotok

 

Modellezhetünk kapcsolatokat, folyamatokat, de megnézhetjük egy ötletünk működőképességét is. Egy terápiás alkalmazás esetén fejlődési törvényszerűségeket követő biológiai rendszerekkel dolgozunk és szélesebb körben is alkalmazható módszereket dolgozhatunk ki adott problémákra vagy fejlődési zavarokra. A kezdőállapot és annak változásai is rendszer-állapotokként írhatók le, így a személyiséget vagy más egyedi jegyet külön kell beleilleszteni a modellbe vagy ez nem is szükséges.

Jellemző a modellezésre, hogy fenntarthatóvá teszi az elért előrehaladást és nem fordul elő éveken át tartó megrekedés. Tömeges mértékű új információ és energia képződik az ilyen együttműködések közben, ezért létrejön a fejlődőképes tanuló-tanító viszony és az ezekhez tartozó állapotváltozások. Úgy látszik, hogy sokkal inkább erre a tanítói, mint csupán a gyógyítói viszonyra van szükség. A tanulás közben rengeteg új kérdés, gondolat, új megértések és inspirációk merülnek fel az emberben, és a közben feltett kérdések azért is hasznosak, mert ezekkel is valós történetek elevenednek meg és maguk az ezekről szóló beszélgetések is valós, azaz éles helyzetek. Ez ad optimális lehetőséget közvetlenül tanulmányozni az életet.

Az együttműködő partneri viszony - ilyen a tanuló-tanító kapcsolódás is - kiemelten fontos ebben a munkában. A felmerülő kérdések és problémák megoldása nem a szakember kútfejéből kipattant gondolatként jelenik meg, hanem közösen megnézzük, hogyan lehet bevinni a kérdést a modellbe és ott a gyakorlatban kapjuk meg a választ, és egyúttal megoldjuk a válaszhoz jutás problematikáját is. Helytelen hozzáállás, hogy egy páciens nem tudja, nem érti, nem képes rá, ezért tart itt, de a szakembernek mindig van valamilyen válasza, amiben vagy egyetértenek vagy nem. Helyesebb, ha senki sem tételezi fel, hogy tudja a megfelelő választ és közösen megvizsgáljuk a kérdést egy modellen keresztül és a kapott eredményeket próbára teszik, azaz felhasználják.

Egy-egy ilyen terápiás-fejlesztő folyamathoz elegendő 10 lépcsőfok, olyan mint 10 különböző és egymásra épülő változó. Egy-egy lépés rövid ideig tart, 50-60 percig, amennyiben csak 2 tényezős, azaz 2 főből álló rendszert építünk. Ha több személy dolgozik egyszerre, akkor nagyobb, egyúttal komplexebb rendszerek építhetők fel és hosszabb időket szükséges az egyes lépésekben dolgozni. Az ezzel a rendszerrel való munka várható időtartama napokban, hetekben vagy hónapokban adható meg. A csak hosszabb távon elérhető kéréseknél, illetve eredményeknél ennek élettartama rövidebb időszakokra osztható fel, és a köztes időkben önálló életet lehet élni, többször is próbára téve az addig elért eredményeket.

Instrukciók a modellezéshez

 

  1. Hagyd magad szabadon reagálni. Ha zavarod is magad vagy ha elálmosodsz, az is jó, hagyni kell.
  2. Ne próbáld megoldani régóta fennálló problémádat, mert teljesen más, általad nem ismert módon kezelhető.
  3. Érzés alapján cselekedj, a komplexebb állapotok elérésekor megérezhető és megérthető érzéseid alapján.
  4. Törekedj kellemességre. Ami nem kellemes, azon addig változtass, kísérletezz, amíg javulni kezd.
  5. Hagyd magad letévedni a megszokott és szélesen kijárt eddigi útjaidról és onnantól, hogy meglepően alakul tovább, már az új sínen vagy.
  6. Szedd össze időrendben, hogy milyen változások történtek meg veled és mondd el. Ezzel megerősíted és memorizálod az új folyamatokat és a megértésedet is elősegíted.
  7. Tanulj meg könnyedén állapotokat váltani.
  8. Realizálj. Kezd az egyszerűvel és haladj az egyre bonyolultabb felé.
  9. Kísérletezz szabadon, önállóan és az aktuálisan megadott instrukciókat is használd fel.
  10. Edzésre minden nap szükséged van. Pontosan arra az edzésre, ami az eredményed elérését lehetővé teszi számodra és aztán  fenn is tartja.

 

Az itt és máshol megjelent írásaimban közölt információk mindegyike a saját kutatásaimra, munkáimra épülnek és kizárólag a saját véleményemet tükrözik. Szerzői jogvédelem alatt áll valamennyi itteni vagy bárhol máshol, a nevem alatt megjelent tartalom is. Használd nyugodtan, hivatkozva a szerzőre, rám vagy egyszerűen add meg a forráshivatkozást.

Ma az eredeti források számontartása fontosabb, mint valaha, mert elfedik őket a tőlük tömegével plagizáló, de a tudást nem értőn, eltorzítva vagy hiányosan kiragadva továbbadók. Örülök, ha tanulnak tőlem és ha élnek is vele, de ne korlátozzák a saját tudás szintjükre, mert mások többet is megérthetnek és hasznosíthatnak, ha az eredeti forrásra visszavezethetők.

Fotó: asife/shutterstock 

A bejegyzés trackback címe:

https://drtothemese-orvosszexologus.blog.hu/api/trackback/id/tr1716592360

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása